Vd Peter Lindberg berättar om företaget, som han äger tillsammans med sin bror och som är fast förankrat i Strängnäs men med hela världen som marknad. SPM har 13 dotterföretag ute i världen med USA som den största utlandsmarknaden. Ca tio procent av företagets produkter säljs på den svenska och danska marknaden, medan resterande 90 procent går till utlandsmarknaden. Det är en imponerande säljmarknad för ett företag som handlar med ett 60-tal länder och omsätter drygt 200 miljoner. Då är att märka att det rör sig om fullservice-produkter till dessa länder.
Det finns ett tiotal stora, globala konkurrenter att tävla med, bland annat svenska SKF. Ändå kan SPM konstatera att man intar en tredjeplats inom sitt segment. Det geopolitiska läget och framför allt Rysslands invasion av Ukraina har satt tydliga spår i SPM:s verksamhet. Företaget tvingades sälja sitt dotterföretag i Ryssland och har ingen verksamhet i landet längre. Till detta kommer att pandemin under en tid ledde till brist på vissa komponenter som därigenom blev både svåra att få tag i och dyrare. Men det påverkade inte företagets stabila ekonomi i någon större utsträckning, och expansionen fortsätter.